Sådan foregår konfirmationen

Konfirmation er en festdag. Her kan du læse, hvordan vi fejrer konfirmanderne i  Ågård Frimenighed.

Festen begynder i kirken

Alle gæsterne kan normalt godt være i kirken. Det betyder, at familiefesten begynder her. Forældrene har pyntet kirken inden konfirmationen. Tidligere på foråret har de gjort kirken grundigt ren ved en fælles arbejdsdag, så alt skinner og er klar til festdagen.

Præsten vælger en relevant tekst

Ved konfirmationen holder præsten en prædiken som på enhver anden søndag. Han bruger ikke nødvendigvis søndagens tekst, som folkekirkens præster normalt gør. Ét  år talte han fx om Helligånden, fordi den var central i konfirmandernes kunstprojekt.

Bagefter holder han en tale for jer konfirmander, mens I står oppe hos ham ved alteret. Det er en fælles tale til hele holdet, men hver konfirmand har valgt sit eget konfirmationsord.

Der er også altergang ved konfirmationen, og en af konfirmanderne uddeler alterbrødet.

Et godt sammenhold

Vi kendte ikke hinanden alle sammen, da vi startede, men vi har fået et godt sammenhold, og vi skal holde Blå Mandag sammen – alle sammen!
Sara

Konfirmander fejres af alle

Efter konfirmationen går præsten og konfirmanderne ud af kirken og stiller sig i en række. Alle gæsterne kommer ud og hilser på hver enkelt, ikke kun deres egen konfirmand.

– Alle er her for at fejre alle konfirmanderne. Det giver en fin afslutning på den kirkelige del, siger Henrik Jensen.

konfirmander ude 2 500x500

Blå mandag med holdet

Blå mandag holder I konfirmanderne som regel med jeres hold, ikke med jeres klasse. Du kan dog godt vælge klassens arrangement, hvis du ønsker det.

Forældrene står for at arrangere Blå mandag. Tidligere år har turen fx gået til Tørring Action Park, og om aftenen har konfirmanderne mødtes med deres familier og præsten til fælles spisning på en restaurant.

Næsten som i folkekirken​

Konfirmation i Ågård Frimenighed ligner konfirmation i folkekirken. Men der er også nogle forskelle. I folkekirken spørger præsten konfirmanden, om han/hun vil konfirmeres i den kristne tro. Det bruger vi ikke i Ågård Frimenighed, fordi du har taget stilling til det spørgsmål i konfirmationsforberedelsen.